encyklopedia broni

Avia B-534

typ, wersja B-534-IV
załoga 1 osoba
napęd 1x850 KM
rozpiętość 9,4 m
długość 8,1 m
wysokość 3,15 m
pow. nośna 23,56 m
masa własna 1460 kg
prędkość maksymalna 406 km/h
pułap 10 600 m
zasięg 600 km
uzbrojenie 4x7,7 lub 7,92, 120 kg bomb
inne brak

PAŃSTWA (1939-1945):
» Czechosłowacja
» 1. broń strzelecka (Czechosłowacja)
» 2. artyleria (Czechosłowacja)
» 3. wozy bojowe (Czechosłowacja)
» 4. samoloty (Czechosłowacja)
» 5. okręty (Czechosłowacja)
» 6. inne uzbrojenie (Czechosłowacja)
» Francja
» Japonia
» Niemcy
» Polska
» Stany Zjednoczone
» Wielka Brytania
» Włochy
» Związek Radziecki
» inne kraje

RODZAJE BRONI I UZBROJENIA:
» broń strzelecka
» artyleria
» wozy bojowe
» samoloty
» Albania, samoloty
» Argentyna, samoloty
» Australia, samoloty
» Austria, samoloty
» Belgia, samoloty
» Brazylia, samoloty
» Bułgaria, samoloty
» Chile, samoloty
» Czechosłowacja, samoloty
» Dania, samoloty
» Finlandia, samoloty
» Francja, samoloty
» Grecja, samoloty
» Hiszpania, samoloty
» Holandia, samoloty
» Japonia, samoloty
» Jugosławia, samoloty
» Kanada, samoloty
» Niemcy, samoloty
» Norwegia, samoloty
» Polska, samoloty
» Rumunia, samoloty
» Stany Zjednoczone, samoloty
» Syjam, samoloty
» Szwajcaria, samoloty
» Szwecja, samoloty
» Turcja, samoloty
» Węgry, samoloty
» Wielka Brytania, samoloty
» Włochy, samoloty
» Związek Radziecki, samoloty
» okręty
» inne uzbrojenie

ARTYKUŁY I UZUPEŁNIENIA:
» teksty o II wojnie światowej
» muzea, skanseny, pomniki
» galeria zdjęć broni i uzbrojenia

MENU - NAWIGACJA:
» strona główna


Strony: I wojna światowa, kalendarz, katalog monet, portal prywatny, seriale telewizyjne, web 2.0.




Porada: Przy wyższych rozdzielczościach ekranu zastosuj skrót klawiszowy "Ctrl" + "+" (Ctrl i plus) aby powiększyć wyświetlaną stronę. "Ctrl" + "-" (Ctrl i minus) pomniejsza. Aby przywrócić domyślne parametry wyświetlania zastosuj skrót "Ctrl" + "0" (Ctrl i zero).

Czechosłowacja

Avia B-534

samolot myśliwski

II wojna światowa 1939-1945, → samoloty, Czechosłowacja
Avia B-534, samolot myśliwski

Avia B-534, samolot myśliwski



Brak informacji o autorze. Wojciechowski Janusz: Przegląd samolotów myśliwskich. Warszawa 1959.
- zobacz i komentuj w galerii -

« wstecz

Avia B-534, samolot myśliwski

Samolot został skonstruowany przez inż. Frantiąka Novotnego, jako rozwinięcie samolotu Avia B.234. Pierwszy prototyp został oblatany w 25. maja 1933 roku. Pokazany po raz pierwszy 28. lipca 1933 roku podczas święta narodowego CSR. Produkcję seryjną rozpoczęto w połowie 1935 roku i zakończono ją w I połowie 1939 roku już po zajęciu Czechosłowacji przez Niemcy. Wyprodukowano 568 samolotów, z tego: 2 prototypy pod oznaczeniem B-534.I i B-534.II, 100 egzemplarzy wersji B-534.1, 48 samolotów wersji B-534.2, 26 maszyn wersji B-534.3, 272 egzemplarzy wersji B-534.4 oraz 120 samolotów wersji Bk-534. Dalszym rozwinięciem tej konstrukcji był samolot Avia B-634, zbudowany w 1 egzemplarzu.

Użytkownicy

CZECHOSŁOWACJA
Zamówiono 566 samolotów, z tego nie zdołano przejąć przed aneksją Czech i Moraw 21 egzemplarzy wersji B-534.4 i 66 samolotów Bk-534, pierwsze dostawy do jednostek nastąpiły w październiku 1935 roku, do 15. marca 1939 roku skasowano 58 samolotów wszystkich wersji, po tej dacie samoloty używane przez lotnictwo Czechosłowacji zostały przejęte przez siły powietrzne Niemiec i Słowacji.

GRECJA
Przemysłowiec G. Koutarellis zakupił w sierpniu 1936 roku 2 egzemplarze tego samolotu w wersji B-534.2 i darował je siłom powietrznym swego kraju, gdzie służyły jako samoloty treningowe; po agresji włoskiej (28. października 1940 roku) zostały przydzielone do eskadr myśliwskich w charakterze maszyn łącznikowych, prawdopodobnie zostały zniszczone w kwietniu 1941 roku po niemieckim ataku na Grecję.

WŁOCHY
14. listopada 1938 roku dezerterował do tego kraju kpr. Janota, znosząc podwozie i kapotując przy lądowaniu, ciężko uszkodzona Avia pozostała we Włoszech i jej dalsze losy nie są znane.

NIEMCY
Weszli w posiadanie dużej ilości tych maszyn (380 samolotów w wszystkich wersji) w dniu 15. marca 1939 roku wraz z zajęciem Czech i likwidacją Czechosłowacji, ponadto dokończyli produkcję 21 egzemplarzy wersji B-534.4 i 66 wersji Bk-534, w lecie 1939 roku odsprzedali Bułgarii 78 samolotów B-534.4, samoloty były używane do końca II wojny światowej.

SŁOWACJA
Z chwilą utworzenia państwa 14. marca 1939 roku przejęli 71 eks-czechosłowackich samolotów (60 w wersjach B-534.2/3/4 i 11 w wersji Bk-534) i używali ich jeszcze w Słowackim Powstaniu Narodowym, kiedy to 31. sierpnia 1944 roku 4 Avie przeleciały do Lwowa, gdzie zostały przejęte przez Sowietów, a 4 dalsze znajdowały się w eskadrze „kombinowanej”.

WĘGRY
Używali do celów treningowych 1 eks-słowacki samolot zdobyty w marcu 1939 roku, w 1943 roku został przekazany aeroklubowi i utracono go w końcu 1944 lub na początku 1945 roku.

ZWIĄZEK RADZIECKI
Prawdopodobnie zakupił w 1940 roku od Niemców bliżej nie określoną liczbę tych samolotów (co najmniej 8 egzemplarzy), ponadto 1 samolot uprowadził z zakładów remontowych, Czech por. Hlado i wylądował nim koło Stanisławowa.

BUŁGARIA
W lecie 1939 roku zakupili od Niemców 78 eks-czechosłowackich samolotów B-534.4 (otrzymały nazwę Dogan) i używali jako myśliwców do końca 1943 roku, kiedy przeklasyfikowano je na samoloty szturmowe, w chwili przejścia Bułgarii na stronę sowiecką (10 września 1944 roku) w I linii było 19 samolotów B-534.4 i służyły do lata 1945 roku.

RUMUNIA
Prawdopodobnie zakupiła w Niemczech w 1941 roku trzy te samoloty wraz z szybowcami DFS 230, brak informacji o ich zastosowaniu.

POLSKA
Informacja o tym, że w momencie zajęcia Czechosłowacji przez Niemców w 1939 roku wielu pilotów (m.in. Josef František) przyleciało na samolocie Avia B.354 do Polski1) nie znajduje oparcia w faktach. Stąd udział tych samolotów w kampanii wrześniowej po stronie polskiej jest mało prawdopodobny2).

Zastosowanie operacyjne

NIEMCY
Używali ich w okresie od czerwca 1939 do początku 1940 roku jako nocnych myśliwców (w 1./JG 70 i 1./JG 71), a potem jako samoloty holujące szybowce desantowe DFS 230 oraz jako samoloty treningowe, Avia Bk-534 posłużyła Niemcom do testów lądowania na lotniskowcu z użyciem aerofiniszerów (doświadczenia miano wykorzystać na znajdującym się w budowie lotniskowcu Graf Zeppelin).

SŁOWACJA
Używali ich bojowo w wojnie z Węgrami o Ukrainę Zakarpacką (marzec 1939 roku), w kampanii wrześniowej przeciwko Polsce, na froncie wschodnim przeciwko wojskom sowieckim w okresie od czerwica 1941 roku do czerwica 1943 roku i na koniec w powstaniu słowackim w sierpniu 1944 roku, sierż. Cyprich służący w „kombinowanej” eskadrze 2. września 1944 roku dokonał ostatniego zestrzelenia na dwupłacie, strącając węgierskiego Ju-52/3m.

BUŁGARIA
Używali je w latach 1939 - 1943 do osłony przestrzeni powietrznej kraju. W czasie Operacji „Maritta” samoloty ze składu 2. Pułku Lotniczego (2. Orljak) walczyły z jugosłowiańskimi bombowcami bombardującymi Kjustendil (położony na zachód od Sofii). Od 1. sierpnia 1943 roku samoloty z 612. i 622. eskadry 6. Pułku Myśliwskiego (612. i 622. Jato 6. Istrebitielnyj Orljak) przechwytywały (a właściwie próbowały przechwytywać) amerykańskie wyprawy bombowe lecące nad terytorium Bułgarii na bombardowania rafinerii w rejonie Ploesti. Po 10. września 1944 roku walczyły przeciwko Niemcom w składzie 2. eskadry 2. Pułku Szturmowego (2. jato 2. Szturmowyj Orljak) jako samolot szturmowy i w tym charakterze doczekał końca II wojny światowej, tracąc w czasie walk 6 maszyn.

CHORWACJA
Używany na froncie wschodnim przez lotnictwo walczącej po stronie Niemiec Chorwacji3).

Wersje i odmiany

  • Avia B-234 : konstrukcja wyjściowa do opracowania modelu 534.
  • Avia B-534-I
  • Avia B-534-II
  • Avia B-534-III : 46 samolotów (w tym zamówione przez Grecję i Jugosławię maszyny z osłonami na kołach i powiększonym wlotem sprężarki doładowującej).
  • Avia B-534-IV

alternatywnie

  • Avia B-534.1
  • Avia B-534.2
  • Avia B-534.3
  • Avia B-534.4
  • Avia Bk-534
  • Avia B-634 : rozwinięcie konstrukcji 534, 1 egzemplarz.

Dogan : bułgarska nazwa B-534.4.

Konstrukcja

Jednosilnikowy, jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej z trójgoleniowym podwoziem stałym. Kabina zakryta.

Dane taktyczno-techniczne

Avia B-534.I

Załoga - 1 osoba.
Wymiary - rozpiętość 9,40 m, długość 8,10 m, wysokość 3,10 m, powierzchnia nośna 25,84 m².
Masy - masa własna 1387 kg, masa całkowita 1985 kg.
Zespół napędowy - 12-cylindrowy, silnik rzędowy, chłodzony cieczą, Hispano Suiza HS 12 Ybrs w wersji licencyjnej (Avia lub ČKD) o mocy 830 KM, śmigło dwupłatowe, drewniane Letov.
Osiągi - prędkość maksymalna 363 km/h, prędkość wznoszenia 15 m/s, pułap maksymalny 10 000 m, czas wznoszenia 5 min 30 sek. na wysokość 5000 m, zasięg maksymalny 510 km.
Uzbrojenie - strzeleckie: karabiny maszynowe 2×7,92 mm vz.28 (w kadłubie), amunicja 2×250.
4)

Avia B-534.1

Załoga - 1 osoba.
Wymiary - rozpiętość 9,40 m, długość 8,10 m, wysokość 3,15 m, powierzchnia nośna 23,56 m².
Masy - masa własna 1385 kg, masa całkowita 1913 kg.
Zespół napędowy - 12-cylindrowy, silnik rzędowy, chłodzony cieczą, Hispano Suiza HS 12 Ydrs w wersji licencyjnej (Avia lub ČKD) o mocy 850 KM, śmigło dwupłatowe, drewniane Letov.
Osiągi - prędkość maksymalna 353 km/h, prędkość przelotowa 330 km/h, prędkość wznoszenia 15 m/s, pułap maksymalny 9 500 m, czas wznoszenia 5 min 30 sek. na wysokość 5000 m, zasięg maksymalny 600 km.
Uzbrojenie - strzeleckie: karabiny maszynowe 4×7,92 mm vz.30 (po 2 w kadłubie i dolnym płacie5)), amunicja 4×250. Bomby: 6×10 kg lub 4×20 kg + 2×10 kg.
6)

Avia B-534.2

Załoga - 1 osoba.
Wymiary - rozpiętość 9,40 m, długość 8,10 m, wysokość 3,15 m, powierzchnia nośna 23,56 m².
Masy - masa własna 1385 kg, masa całkowita 1913 kg.
Zespół napędowy - 12-cylindrowy, silnik rzędowy, chłodzony cieczą, Hispano Suiza HS 12 Ydrs w wersji licencyjnej (Avia lub ČKD) o mocy 850 KM, śmigło dwupłatowe, drewniane Letov.
Osiągi - prędkość maksymalna 360 km/h, prędkość przelotowa 330 km/h, prędkość wznoszenia 15 m/s, pułap maksymalny 10 000 m, czas wznoszenia 5 min 30 sek. na wysokość 5000 m, zasięg maksymalny 600 km.
Uzbrojenie - strzeleckie: karabiny maszynowe 4×7,92 mm vz.30 (w kadłubie), amunicja 4×250. Bomby: 6×10 kg lub 4×20 kg + 2×10 kg.
7)

Avia B-534.3

Załoga - 1 osoba.
Wymiary - rozpiętość 9,40 m, długość 8,10 m, wysokość 3,15 m, powierzchnia nośna 23,56 m².
Masy - masa własna 1460 kg, masa całkowita 1980 kg.
Zespół napędowy - 12-cylindrowy, silnik rzędowy, chłodzony cieczą, Hispano Suiza HS 12 Ydrs w wersji licencyjnej (Avia lub ČKD) o mocy 850 KM, śmigło dwupłatowe, drewniane Letov.
Osiągi - prędkość maksymalna 363 km/h, prędkość przelotowa 330 km/h, prędkość wznoszenia 15 m/s, pułap maksymalny 10 000 m, czas wznoszenia 5 min 30 sek. na wysokość 5000 m, zasięg maksymalny 600 km.
Uzbrojenie - strzeleckie: karabiny maszynowe 4×7,92 mm vz.30 (w kadłubie), amunicja 4×250. Bomby: 6×10 kg lub 4×20 kg + 2×10 kg.
8)

Avia B-534.4

Załoga - 1 osoba.
Wymiary - rozpiętość 9,40 m, długość 8,10 m, wysokość 3,15 m, powierzchnia nośna 23,56 m².
Masy - masa własna 1460 kg, masa całkowita 1980 kg.
Zespół napędowy - 12-cylindrowy, silnik rzędowy, chłodzony cieczą, Hispano Suiza HS 12 Ydrs w wersji licencyjnej (Avia lub ČKD) o mocy 850 KM, śmigło dwupłatowe, metalowe Letov.
Osiągi - prędkość maksymalna 406 km/h, prędkość przelotowa 375 km/h, prędkość wznoszenia 15 m/s, pułap maksymalny 10 600 m, czas wznoszenia 5 min 30 sek. na wysokość 5000 m, zasięg maksymalny 600 km.
Uzbrojenie - strzeleckie: karabiny maszynowe 4×7,92 mm vz.30 (w kadłubie), amunicja 4×250. Bomby: 6×10 kg lub 4×20 kg + 2×10 kg.
9)

Avia Bk-534

Załoga - 1 osoba.
Wymiary - rozpiętość 9,40 m, długość 8,19 m, wysokość 3,15 m, powierzchnia nośna 23,56 m².
Masy - masa własna 1631 kg, masa całkowita 2222 kg.
Zespół napędowy - 12-cylindrowy, silnik rzędowy, chłodzony cieczą, Hispano Suiza HS 12 Ycrs w wersji licencyjnej (Avia lub ČKD) o mocy 850 KM, śmigło dwupłatowe, metalowe Letov.
Osiągi - prędkość maksymalna 375 km/h, prędkość przelotowa 345 km/h, prędkość wznoszenia 15 m/s, pułap maksymalny 9 500 m, czas wznoszenia 5 min 30 sek. na wysokość 5000 m, zasięg maksymalny 500 km.
Uzbrojenie - strzeleckie: karabiny maszynowe 2×7,92 mm vz.30 (w kadłubie), amunicja 2×250; działko 1×20 mm Oerlikon FFS 20 (w bloku silnika) - bardzo rzadko montowane, w zamian instalowano karabin maszynowy vz.30 kalibru 7,92mm. W przypadku instalacji karabinu maszynowego zapas amunicji wynosił 250 nabojów. Bomby: 6×10 kg lub 4×20 kg + 2×10 kg.
10)

Dane w układzie tabelarycznym11)

B-534.I B-534.1 B-534.2 B-534.3 B-534.4 Bk-534
Wymiary rozpiętość 9,40 m
długość 8,10 m 8,19 m
wysokość 3,10 m 3,15 m
nośna 25,84 m² 23,56 m²
Masy własna 1387 kg 1385 kg 1460 kg 1631 kg
całkowita 1985 kg 1913 kg 1980 kg 2222 kg
Napęd rodzaj 12-cylindrowy silnik rzędowy, chłodzony cieczą
typ silnika Hispano Suiza HS 12 w wersji licencyjnej (Avia lub ČKD)
wersja HS 12 Ybrs HS 12 Ydrs HS 12 Ycrs
moc 830 KM 850 KM
śmigło dwułopatowe, drewniane Letov dwułopatowe, metalowe Letov
Prędkości maksymalna 363 km/h 353 km/h 360 km/h 363 km/h 406 km/h 375 km/h
przelotowa 330 km/h 375 km/h 345 km/h
wznoszenia 15 m/s
Czas wznoszenia na 5000 m 5 min 30 sek
Pułap maksymalny 10 000 m 9500 m 10 000 m 10 600 m 9500 m
Zasięg maksymalny 510 km 600 km 500 km
Uzbrojenie strzeleckie: karabiny maszynowe 2×7,92 mm vz.28 (w kadłubie) 4×7,92 mm vz.30 (po 2 w kadłubie i dolnym płacie) [1] 4×7,92 mm vz.30 (w kadłubie) 2×7,92 mm vz.30 (w kadłubie)
amunicja 2×250 4×250 2×250
strzeleckie: działka x x x x x 1×20 mm Oerlikon FFS 20 (w bloku silnika) [2]
amunicja x x x x x • [3]
bomby x 6×10 kg lub 4×20 kg + 2×10 kg 6×8 kg

[1] Pierwszych 47 egzemplarzy, pozostałe miały tylko karabiny w skrzydłach.
[2] Bardzo rzadko montowane, w zamian instalowano karabin maszynowy vz.30 kalibru 7,92mm.
[3] W przypadku instalacji karabinu maszynowego zapas amunicji wynosił 250 nabojów.

Literatura i źródła

  1. Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.28.
  2. Cieślak Krzysztof: Samolot myśliwski Avia B.534. Warszawa 1975. Typy Broni i Uzbrojenia 34.
  3. Tustira Dariusz - opracowanie własne.
  4. Wojciechowski Janusz: Przegląd samolotów myśliwskich. Warszawa 1959. s.146-147.

Edycja

Tustira Dariusz - opracowanie własne

Przypisy

1) , 3)
Wojciechowski.Przegląd samolotów.146-147.
2)
Cieślak.14.
4) , 6) , 7) , 8) , 9) , 10) , 11)
Tustira Dariusz.
5)
Pierwszych 47 egzemplarzy, pozostałe miały tylko karabiny w skrzydłach.



© 1998-2024, Jurek
Strona może używać informacji przechowywanych w pikach cookies w celach identyfikacji sesji użytkownika, analizy statystycznej oraz przechowywania informacji o logowaniu i korzystaniu z zastrzeżonych zasobów. Pliki cookies mogą stosować zewnętrzne systemy rekamowe zamieszczone na stronie. Rodzaj informacji przechowywanych w tych plikach możliwy jest do analizy przez ich podgląd w przeglądarce internetowej. Jeżeli zasady funkcjonowania pików tego typu może narazić Twoją prywatność możesz wyłączyć zapisywanie tych plików na dysku w ustawieniach przeglądarki, użyć dodatkowych programów i skryptów blokujących te pliki lub zrezygnować z korzystania z tego serwisu. Sposób podglądu, edycji i usuwania cookies zależny jest od rodzaju przeglądarki - zapoznaj się z funkcjonowaniem tych opcji lub poproś o pomoc twórcę programu.